
Analiza Nabavke: Hitna Isporuka Repromaterijala
Nabavka je postupak pronalaženja, dogovaranja uslova i kupovine dobara, usluga ili dela od spoljnog izvora, često putem tendera ili konkurentskog nadmetanja.
Odluke o kupovini zasnivaju se na faktorima isporuke, prerade, graničnim koristima i oscilacijama na tržišnim cenama. Kompanije treba da su spremne da kupuju i u uslovima nestašice, tj. da prilagode prognozu i sprovedu više analiza u pripremi za nabavku pod takvim okolnostima. Dokazane metode ekonomske analize su analiza troškova i koristi.
U narednom tekstu predstavićemo Vam nešto više o tome šta je analiza nabavke, takođe i šta predstavlja brza isporuka.
Vrste nabavki
Nabavku delimo u dve kategorije:
- Direktna kupovina.
Podrazumeva kupovinu proizvoda koji stvaraju proizvode, kao što su sirovine, poluproizvodi, rezervni delovi i sl. U ovom slučaju, postupak nabavke je deo upravljanja lancem snabdevanja i direktno utiče na proizvodnju i finansijske performanse kompanije.
- Indirektna kupovina.
Podrazumeva kupovinu proizvoda koji nisu direktno povezani sa proizvodnjom, ali su neophodni za nesmetani rad preduzeća. To su kancelarijski materijal, oprema, osnovna sredstva itd.
Faktori efikasne nabavke
Postoji pet glavnih faktora efikasne nabavke, koji su podjednako važni:
- Kupovina kvalitetnog proizvoda.
Preduzeće prilikom analize i planiranja nabavke mora postaviti kriterijume za kupovinu (opis proizvoda, sastav, rok trajanja i dr).
- Kupovina optimalne količine proizvoda.
Nagomilavanje robe koju kompanija ne koristi na vreme i obrnuto, nedostatak robe koja je potrebna – negativno utiču na rad kompanije.
- Kupovina od pouzdanog dobavljača.
- Kupovina po pravoj (minimalnoj) ceni.
- Kupovina prema planiranoj isporuci (dogovoreni uslovi isporuke, uslovi plaćanja i sl).
Uloga nabavke u preduzeću se pokazala kao ona koja može spasiti kompaniju, ne samo pružajući robu, već i efikasno kupujući robu i usluge prema faktorima – kvalitetu, količini, ceni, standardima, vremenu, mestu, dobavljaču.
Šta je ro repromaterijal?
Repromaterijal su sva materijalna sredstva koja ulaze u proizvodni proces kako bi se njihovom preradom dobio gotov proizvod.
Vrste repromaterijala su:
- Sirovine,
- Poluproizvodi,
- Pomoćni materijali,
- Zaštitna sredstva u poljoprivredi,
- Rezervni delovi,
- Ambalaža i
- Energenti.
Značaj zaliha pri planiranju nabavke
Zalihe kao ekonomska kategorija javljaju se na različitim mestima u procesu reprodukcije, u različito vreme, različitim oblicima i u različitoj strukturi. Svaki ovaj pojavni oblik zaliha ima za cilj da pomogne u prebrođavanju navedenih nepodudarnosti. Taj zadatak zalihe u većini slučajeva uspevaju ostvariti, međutim, sa dosta oscilacija u efektima. Naime, one su nekada kočnica daljem odvijanju procesa reprodukcije, dok su u većini slučajeva zamajac tom procesu.
Funkcija i osnovni cilj zaliha jeste da omoguće kontinuirano i racionalno odvijanje ukupnog procesa društvene reprodukcije. Zalihe navedeni cilj ne mogu ostvariti jedino u slučaju da ih na skladištu nema u dovoljnoj meri i potrebnom kvalitetu. Međutim, one postavljeni cilj ostvaruju i kada su na skladištu u optimalnim količinama, i kada ih na skladištu ima iznad optimuma.
Zadatak nabavne službe je da nivo zaliha obezbedi u optimalnim količinama sa zadovoljavajućim kvalitetom. Prema tome, nivo zaliha iznad optimuma, kao i nivo zaliha ispod optimuma, neposredno se odražava na kvalitet poslovanja preduzeća.
Posledice nedostatka repromaterijala na tržištu
Poteškoće u isporuci su konkretne i izlažu proizvodnju bez presedana kritičnom zastoju. Ne samo da je teško kupiti, već je neke materijale čak i nemoguće pronaći.
A nagli rast cena poprima takve razmere da ugrožava post-Covid ekonomski oporavak širom Evrope. Međunarodna trgovina je u krizi i postoji sasvim opravdan strah da bi efekti mogli da uključuju i krajnje potrošače.
Posledice nedostatka repromaterijala su sledeće:
- Cena repromaterijala pri njegovom nedostatku neminovno skače.
Preduzetnici koji nađu sirovine moraju da ih kupuju po tako visokim cenama, da rizikuju da izgube kupce.
- Nedostatak materijala ima uticaja na rokove isporuke.
- Prosečan kvalitet opada.
- Ponekad stiže neadekvatan materijal.
- Dovodi do propadanja firmi, a ima i razarajući uticaj na ekonomiju zemlje.
Važnost kontinuirane proizvodnje za rad preduzeća
S obzirom na renome koji je steklo u svom radu i na dobre poslovne odnose i izgrađeno poverenje sa svojim poslovnim partnerima, svakom preduzeću je od velike važnosti da njegova proizvodnja ima kontinuitet. Isto tako, važno je održati kvalitet proizvoda, kao i ispoštovati sve dogovorene rokove isporuke.
Poslovni procesi jedne kompanije su dinamični i na njih utiču različiti faktori, među kojima se nalaze i dobavljači. Naime, kompanije svojim dobavljačima mogu prilagoditi nabavku, logistiku, proizvodne procese i slično, i u takvim slučajevima je jako važno da poslujemo sa sigurnim dobavljačima.
Treba uvek imati u vidu da je prava informacija, u pravo vreme, u pravim rukama, jedna od najbitnijih stavki poslovanja. Zbog toga je važno da se pored trenutne analize kupaca i dobavljača, prate i njihova kretanja, kako bi se pravovremeno odreagovalo ukoliko se desi nešto nepovoljno i nepredviđeno.
Međutim, nekada se, sticajem vanrednih okolnosti i bez obzira na analize i planiranje nabavke, desi da proizvodnom preduzeću sirovine i zalihe repromaterijala budu na izmaku ili potpuno nestanu. Tada im je neophodna pomoć profesionalaca, koji će kvalitetno i u najbržem mogućem roku izvršiti transport potrebne robe.
Firma „General Transport“ kupcima nudi savestan, odgovoran i efikasan transport repromaterijala u okviru dogovorenih vremenskih ograničenja. Naše iskustvo vezano za sve tipove transporta u inostranstvo Vam stoji na raspolaganju. Možete zatražiti ponudu ili nas kontaktirati za više informacija i postaviti nam svoja pitanja, a mi ćemo Vam odgovoriti i prevesti Vašu robu maksimalno profesionalno.