
STAROSNA GRANICA VOZAČA U SRBIJI
Pojam i značaj transporta
Starosna granica vozača u transportu predstavlja veoma važan kako bi se efikasno obavljala brza isporuka, a i značajan je faktor pitanja bezbednosti.
Transport predstavlja oblast saobraćaja, kao grane privrede, kojom se obezbeđuju životno neophodne potrebe društva u prevozu ljudi i robe.
Potrošači se retko kada zapitaju kako je roba dospela od proizvođača do njihove prodavnice.
Proizvodi, kao i sirovine za dalju obradu i proizvodnju se uglavnom dopremaju drumskim transportom, tj. kamionskim prevozom.
Sve do devedesetih godina prošlog veka, transport je uglavnom bio integralni deo proizvodnih firmi. Međutim, danas se sektor transporta izdvojio i postoji veliki broj firmi čija je osnovna i uglavnom jedina delatnost usluga transporta, odnosno prevoz robe od početne (dobavljač) do krajnje (kupac) destinacije.
Nedostatak profesionalnih vozača
Najznačajniji faktori koji utiču na cenu prevoza i samim tim na obim posla i zaradu transportera su pre svega cena goriva i konkurencija. Ali, u svetu transporta pojavljuje se još jedan ogroman problem, a to je nedostatak kvalifikovanih profesionalnih vozača. Profesionalni vozač je bitna karika u lancu transporta. Kao razlog za ovakvu situaciju često se navodi odlazak velikog broja profesionalnih vozača na rad u inostranstvo.
U Srbiji ima oko 100.000 vozača koji se profesionalno bave prevozom robe i putnika, a od toga oko 85.000 njih su vozači kamiona, a oko 15.000 su vozaći autobusa.
Uticaj pandemije uzrokovane Korona virusom na oblast transporta u Srbiji
Usled pandemije uzrokovane Korona virusom, dosta vozača se vratilo u Srbiju, a i prevoznici su imali manje posla, pa se stvorio privid boljeg stanja u vezi sa nedostatkom kadra u sektoru transporta.
Problemi i moguća rešenja vezana za nedostatak profesionalnih vozača
Sa postepenim oporavkom privrede, potražnja za profesionalnim vozačima kamiona opet raste. Jedno od mogućih rešenja ovog problema predstavnici Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja vide u izmeni Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Zajedno sa Auto-moto savezom Srbije su poslali dopis ministarstvu, sa zahtevom za snižavanje starosne granice za vozače u skladu sa evropskim propisima.
U Evropi je dozvoljeno da, ukoliko vozači imaju CPC kvalifikaciju, starosna granica bude 18 godina za vozače kamiona, a 21 godina za vozaće autobusa (za prevoz putnika do 50 kilometara).
Kada je reč o domaćem prevozu, u Evropi je starosnu granicu moguće spustiti na 18 godina za upravljanje vozilima C i D kategorije bez putnika i 20 godina za upravljanje vozilima D kategorije sa putnicima.
Svake godine iz srednjih škola izlazi oko 1.000 vozača motornih vozila sa C kategorijom, a godišnje nedostaje bar još 2.000 profesionalnih vozača.
Veliki problem je u tome što mladi koji završe srednju školu za vozače, sa 18 godina ne mogu da budu profesionalni vozači (dok ne napune 21 godinu), pa se veliki broj njih u međuvremenu pronađe u nekoj drugoj profesiji.
S tim u vezi postoji predlog da postoji izbor, a da oni koji završe tri godine saobraćajne škole mogu da dobiju probnu dozvolu na pet godina. Imali bi obaveznu praksu od godinu dana kod licenciranog prevoznika.
U tom periodu smeli bi da voze samo vozilo bez putnika. I to u pratnji vozača sa najmanje pet godina iskustva. Ovde pričamo samo o mladima koji završe saobraćajnu školu.
Drugi veliki problem je finansijske prirode. Vozaći koji bi da se dokvalifikuju da bi upravljali kamionima moraju da imaju dozvolu za B kategoriju, najmanje 21 godinu i da spreme novac za obuku. Za C kategoriju sledi 15 časova praktične obuke i sedam teorije, što sa testom i ispitom košta oko 60.000 dinara.
Za D kategoriju neophodno je da imaju C i CE kategoriju, a sledi im sedam časova teorije i deset časova praktične nastave. Sve sa testom i ispitom ovo ih košta oko 70.000 dinara.
Treći veliki problem je starosna granica vozača u drumskom saobraćaju. Vozači u proseku imaju 55 godina, a u nedostatku stručnog kadra, često se angažuju i penzioneri. To u velikoj meri ugrožava bezbednost saobraćaja.
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, vozači koji su stariji od 65 godina mogu da upravljaju autobusima ako imaju dozvolu i odgovarajuće lekarsko uverenje.
Licima starijim od 65 godina, dozvola se izdaje na pet godina, prema nalazu i mišljenju datom u uverenju o zdravstvenoj sposobnosti, a moramo priznati da se psihičke i fizičke mogućnosti uveliko razlikuju kod nekoga od 40 u odnosu na nekog od 80 godina.
Ipak, penzionere je nemoguće odmah isključiti iz saobraćaja, jer bi došlo do kolapsa u transportu, zbog ionako velikog problema sa nedostatkom vozača. Jedno od mogućih rešenja je i motivacija mlađih vozača većom platom.
Ukoliko ste odgovorni, stručni, tj. posedujete potrebne dokaze o osposobljenosti za profesionalnog vozača i imate godine starosti unutar dozvoljenih starosnih granica vozača u Srbiji, a treba Vam posao, firma „General Transport“ Vas poziva na saradnju. Možete nas kontaktirati i dogovoriti sastanak. Dobrodošli ste!