
E-Trgovina I Brza Isporuka
Pojam i forme e-trgovine
Sve veći razvoj tehnike, tehnologije i digitalizacije s jedne i borba za proširivanjem tržišta i što boljim plasiranjem proizvoda sa druge strane, neminovno su doveli do njihovog direktnog preplitanja. Elektronska trgovina je nastala kroz potrebu za kupovinom i prodajom dobara, proizvoda ili usluga putem interneta. Stoga je poznata i kao internet trgovina. Transakcije novca, sredstava i podataka takođe se smatraju e-trgovinom.
E-trgovina može proširiti tržišta i poboljšati efikasnost jer olakšava direktnu prodaju, zahvaljujući digitalnim platformama. Zapravo, elektronska trgovina omogućava bliže odnose između različitih aktera:
Transakcije između preduzeća (B2B) odvijaju se između preduzeća. Pripada glavnini e-trgovine.
Preduzeće za potrošače (B2C). Preduzeća prodaju svoju robu ili usluge potrošačima koji su ujedno i krajnji korisnici ove robe ili usluge. Kanali za dosezanje potrošača uključuju: društvene mreže, platforme za prikupljanje podataka, namenske veb lokacije za e-trgovinu i mobilne aplikacije.
Potrošač-potrošač (C2C). Potrošači prodaju svoju robu ili usluge drugim potrošačima. To je poput moderne verzije oglasa u novinama ili poput odlaska na aukciju.
Potrošač za posao (C2B). Ovo je obrnuto od B2C-a. Dakle, potrošač pruža robu ili neku uslugu kompaniji. Recimo, na primer, IT slobodnjak koji demonstrira i prodaje svoj softver kompaniji. Ovo bi bila C2B transakcija.
Preduzeće za vladu (B2G). Preduzeća prodaju robu ili usluge vladinim subjektima, kao što je javna e-nabavka.
Koji su glavni razlozi kupovine preko Interneta?
- Ušteda vremena,
- Praktičnost – roba stiže za vrlo kratko vreme,
- Mogućnost brzog upoređivanja različitih ponuda,
- Dostava na željenu adresu,
- Veći izbor proizvoda i usluga,
- Isključen je fizički napor,
- Ušteda novca,
- Lako se mogu nabaviti proizvodi iz inostranstva koji nisu dostupni u Srbiji i
- Anonimnost.
Faktori koji mogu da utiču da se roba kupi preko interneta
Na odluku o kupovini e-trgovinom veliki uticaj imaju: mogućnost povrata neodgovarajuće robe, pozitivna iskustva poznanika, mogućnost da se kupcu vrate rezervisana sredstva (plaćanje karticom), velika ponuda, niži troškovi dostave, precizna zakonska regulativa o obavezama online prodavaca, bolja internet ponuda klasičnih trgovaca (koji imaju maloprodajne objekte), mogućnost isčitavanja komentara o proizvodu ili preduzeću postavljenih od strane drugih kupaca.
Prednosti e-trgovine
Kao osnovne prednosti elektronske trgovine izdvajaju se:
- Drastično smanjenje troškova,
- Automatizacija procesa,
- Jednostavan i jeftin izlaz na široko svetsko tržište
- Jednostavna i direktna komunikacija s kupcima putem elektronske pošte,
- Niže prodajne cene proizvoda usled nižih troškova njihovih plasiranja na tržište,
- Veća konkurentnost,
- Raznovrsniji izbor i mogućnost beskrajnog povećanja asortimana,
- Brzo pretraživanje ponuda koje su dostupne na globalnom nivou,
- Realizacija kupovine ili prodaje 24 časa u danu, tokom svih sedam dana u nedelji,
- Skromna osnovna ulaganja (potrebni su računar, modem i pristup internetu),
- Unapređenje interaktivnog odnosa sa kupcima.
Ono što je jako interesantno je da 85% onih koji su kupovali preko interneta nema nikakve pritužbe na online kupovinu.
Nedostaci e-trgovine
Najveći nedostaci elektronske trgovine su:
- Izostaje socijalni aspekt klasičnih trgovina,
- Kupac ne može izbliza da vidi ili dodirne proizvod,
- Kupac ne može da kupi proizvod odmah, bez čekanja,
- Kupac je u mogućnosti da promeni lokaciju na internetu, dovoljan je jedan klik pa da kupac „napusti” prodavnicu i odustane od kupovine,
- Često primamljive ponude posetioca nateraju da kupe proizvod koji mu nije preko potreban i navedu ga da prekomerno potroši novac.
Razlika između tradicionalne i e-trgovine
- Veći obim porudžbina, manja pojedinačna porudžbina
U zavisnosti od veličine preduzeća, ona mogu imati na desetine ili stotine porudžbina dnevno i one uglavnom podrazumevaju isporuku veće količine robe npr. kamionom. Nasuprot tome, e-trgovci obrađuju desetine hiljada narudžbenica dnevno i šalju ih svakom kupcu ponaosob u malim isporukama. U odnosu na to, opremljenost distributivnih centara mora biti sasvim drugačija.
- Više proizvoda
Virtualne prodavnice mogu ponuditi veći asortiman proizvoda i on stalno može da raste. Distributivni centar u tom slučaju mora da raste (više pokretnih traka, više zaposlenih ljudi, bolja kompjuterizovanost, kako bi se izbegle greške).
- Više ljudi
Kod e-trgovine 75 do 90 % zaposlenih je raspoređeno na pokretne trake, a kod tradicionalne trgovine, to je oko četvrtine zaposlene radne snage. Upošljavanje dodatne radne snage zahteva veće prostorije za odmor, dodatni parking prostor i sl.
- Slanje upakovanih proizvoda
Kod e-trgovine su potrebna čitava odeljenja namenjena pakovanju i posebna veština rukovanja malim paketima.
- Distributivni centri moraju biti zaduženi za prodaju
S obzirom na to da su istraživanja pokazala da potrošači u e-trgovini otkažu više od 50 % zaostalih porudžbina, odgovornost za pravilnu i blagovremenu isporuku je na distributivnom centru.
Firma „General Transport“ kupcima nudi savestan, odgovoran i efikasan međunarodni prevoz i brzu isporuku paketa u okviru dogovorenih vremenskih ograničenja. Naše iskustvo vezano za sve tipove transporta pošiljaka u inostranstvo Vam stoji na raspolaganju. Možete zatražiti ponudu ili nas kontaktirati za više informacija i postaviti nam svoja pitanja, a mi ćemo Vam odgovoriti i prevesti Vašu robu maksimalno profesionalno.